الثلاثاء، 24 فبراير 2009

بحاول افهم نفسي بنفسي

بسم الله
العصور الوسطي
مصطلح تاريخي يعبر عن اهم فترة في فترات التاريخ الاسلامي ..تعتبر جسرا هاما يربط مابين العصور القديمه وعصر النهضه الاوربيه ..ظهرت في العصور الوسطي ديانتين سماويتين الاسلام والمسيحيه
..اساليب التفكير
اربع اساليب
1- خرافي او بدائي
2- دينى
3- فلسفي
4- علمي
اول اسلوب الاسلوب الخرافي وفيه كان بيرجع تفسير الظواهر الى قوة خفيه وغيبيه فكان مثلا يقولو ان سقوط المطر يرجع الى غضب الاله الفلاني فنقدمله القرابين
بعد كده ظهرت الفلسفه اليونانيه والى بتمثل البدايات الاولي لتحرر الفكر عموما من الاسطورة والتفكير الخرافي الى كان منتشر
على الرغم من انها كانت دعوة للتحرر الا انها كانت تحمل في طياتها شئ من الاسطورة
يعني مثلا افلاطون رفض وجود الشعراء وف نفس الوقت عمل اليوتيوبيا
عل كل حال ..مرت الفلسفه اليونانيه بمراحل عديدها اولها كان بدائي ونص متحرر وبالتدريج الى ان وصل لمرحله المذهبيه والنسقيه والى فيها اصبح لكل فيلسوف نسق فلسفي معين ومذهب عن طريقه يفسر كل ظواهر الوجود ومنه بردو يستنبط نظريته مثلا في الاخلاق او الجمال او الفن ......الخ
المرحله الى بعدها كانت المرحله الانثربولوجيه او الانسانيه والى فيها اصبح التركيز كله على دراسه الوجود الانساني ودة لان في بدايه اليونان كان كل التركيز منصب على البيئه المحيطه حتى ان بدايتها كانت المرحله الكونيه وفيها كانت المدرسه الطبيعين الاوائل ..
المرحله الى بعدها كانت المرحله الدينيه
والى في اعتقادي كانت تمهيد لسيطرة الكنيسه فعلا على كل المجالات وعلى كوووول التفكير الاجتماعي السائد حينها
بعدها جات العصور الوسطي وسيطرت فيها الكنيسه على كل المجالات فعلا اصبح العلم والفن والرياضه والاقتصاد والسياسه بتدور في سلطه مركزيه واحده هي سلطه رجل الدين وبس
ظلت العصور الوسطي عصورا مظلمه لفترة طويله ولم يظهر مصطلح - humanism-
للمرة الاولي الا في القرن السادس عشر الميلادي وكان بيستخدم للاشارة الى كتاب ومفكري عصر النهضه الاوربيه الذين تمردو على عقليه العصور الوسطي
ودة لان بعد العصور الوسطي ف اوربا والى كان بيقابلها في الشرق العصور الاسلاميه والى كانت في قمه ازدهارها اخلاقيا وعلميا وفنيا وفي كل المجالات
جات بعد العصور الوسطي عصر النهضه الاوربيه ...بعد ماكانت كل المواضيع تدور ف نطاق فلك الدين ولخدمه الدين اصبح كول دة او اتحول كل ده لخدمه الانسان
وعلى الرغم من ان عصر النهضه كان بدايه قويه للتحرر النهائي من الاسطورة وانقشاع الظلام الى ساد العصور الوسطي وقمه الجهل الى وصلولها الا انه تميز ايضا بالتناقضات
في نفس الوقت الى كان فيه العلماء بيعتزو بالمنهج التجريبي عل اساس ان العصر النهضه دة اطلق عليه عصر المناهج الا اننا نجد ازدهار في السحر والشعوذه والتنجيم
حتى ان يعقوب بوهمه قال "يمكننا ان نلاحظ ايضا التعايش الموجود في فكرة بين تصوف العصر الوسيط والاتعداد بالسحر والتنجيم جنبا الى جنب مع تقدير الفلسفه الطبيعيه لعصر النهضه"
عل كل حال
جه بعد كده الثورة الديكارتيه وفرنسيس بيكون
الثورة الديكارتيه الى اثبت فيها ديكارت قوة العقل والدعوة الى استخدام المنهج
قال باان الحس المشترك او العقل هو القوة التى نستطيع من خلالها التميز بين الصواب والخطأ وان التعدد في افكارنا بينشأ لان في ناس عقلانيون اكثر من الاخرون وذالك نتيجه لان افكارنا بتمر بطرق متنوعه ..
وبناء على فكرته دى
لا يكفي اننا نمتلك تلك القوة لكن نحن في حاجه الى ان نحسن استعمالها اى استخدام المنهج
ومن هنا دعي لمنهج جديد لان المنهج السائد كان المنهج الارسطي فجاء ديكارت واعلن ثورته على هذا المنهج وشرع في بناء منهجه الخاص وهو يقوم على دعامتين
الحدس والاستنباط
ووضع قواعد المنهج الديكارتى وهما 4 قواعد
1- قاعده البداهه والوضوح
2- قاعده التحليل
3- قاعده التاليف
4- قاعده الاحصاء والمراجعه
كانت اهم قاعده هي الاولي لانه اكد فيها على اهميه سلطه العقل عندما قال " الا اتلقي اى شئ على الاطلاق مالم يتبين لي بالبداهه على انه حق بمعنى ان ابذل قصاري جهدي في اجتناب التعجل وعدم التشبث باى اراء قديمه "

وايضا فرنيسيس بيكون
اكد على وجود منهج جديد ووضعه في مقابلالاورجانون الارسطي ---- اورجانون جديد
وهو 3 اقسام
ف القسم الاول نقد منطق ارسطو وقال انه لا يؤدي الى اى معرفه جديده
ودة الجانب السلبي عنده
اما القسم الثاني ذكر فيه اوهام العقل التى لو تجدنبناها تجنبنا الوقوع ف اى خطئ مهما كان
وهي اوهام الجنس --- اوهام الكهف--- اوهام السوق -- اوهام المسرح
القسم الثالث والاخير هو عرض نظريته او منهجه
القسم الثانى والثالث بيمثلو الجانب الايجيابي في نظريته
نظريته بتنقسم ل 3 اقسام
-- قائمه الحضور
-- قائمه الغياب
-- قائمه التفاوت او التدرج
وف القرن الثامن عشر بدأ عصر التنوير وبينظر له على انه امتداد لعصر المناهج او عصر النهضه الاوربيه حتى انه عرف بعصر العقل او عصر الانسان والفلسفه
فيه ظهر كانط العبقرررررري ووضع كتابه مشروع السلام الدائم الى يعتبر انجيل الثورة الفرنسيه
ووضع كتاب نقد العقل المحض ونقد العقل الخااااالص
ظهر بعد كده البرجماتيه والماركسيه والوجوديه
وبعدها التكنولوجياااااااااا وصولااااااااااااااا الى الان


عصر الثورة المعلوماتيه
###
فهمت والحمد لله
يارب ثبتنى بقه وانا بلقيها ف المحاضره

ليست هناك تعليقات: